تاریخچه‌ی فندک سارومه، ظرافت شرقی و فناوری جهانی

خرید فندک سارومه (sarome) انتخابی خاص است چون:

  1. سارومه بِرندی است که از سال ۱۹۴۰ میلادی در ژاپن، کشوری که مهد ظرافت در صنعت و زیبایی در آکسسواری‌ها است؛ پا به میدان تولید فندک؛ در سطحی جهانی نهاده است.
  2. منابع موجود، نشان می‌دهند که بنیان‌گذاران برند سارومه سه نفر ژاپنی بوده‌اند که از دو نفرِ آن‌ها مشخصاً نام برده شده است. یکی از آن‌ها «یوریکاوا گو زیلانگ» (Yorikawa Guo Zhilang) و دیگری «کونجیرو سگاوا» (Kunijiro Segava) نام دارد.

این دو ژاپنی، سرمایه‌گذار یا صنعت‌کارانی عادی نبودند. آن‌ها از ابتدا قصد طراحی و تولید فندک خاصی را داشتند و زیربنای تفکرشان برای عرضه‌ی محصولی نو به بازار جهان از سال ۱۹۴۰ میلادی تا به امروز؛ همچنان دنبال می‌شود.

  1. بنیان‌گذارن برند سارومه در تولید فندک سارومه تعقیب و تحقق دو عامل زیربنایی را تعیین کردند:

الف- تولیدِ باکیفیت ژاپنی

ب- پیروی از روح پیشگام صنعت ژاپنی در امر تولید

  1. طراحی ظریف‌تر؛ به‌نحوی‌که قابل‌رقابت و عرضه در سطحی جهانی باشد
  2. دقت ویژه در تولید فندک دست‌ساز برای حصول ظرافت بیش‌تر و منحصربه‌فردتر
  3. پیگیری و دست‌یابی به وزن سبک‌تر در تولید فندک سارومه
  4. دستیابی و حفظ قیمت کم‌تر نسبت به برندهای مشابه با تولید انواع فندک سارومه
  5. ایجاد سیستم فنی مخصوص فندک سارومه

sarome 4کونجیرو سگاوا

تاریخچه فندک سارومه:

شاید به نظر برسد که آغاز فعالیت برند فندک سارومه فقط از سال ۱۹۴۰ بوده است اما در حقیقت، پیشینه‌ی تجربه و مهارت‌آموزی صنعت‌کاران ژاپنی در امر تولید و تزئین این محصول؛ بسیار قدیمی‌تر از دهه‌ی ۴۰ میلادی است. یکی از موثق‌ترین دلایل این امر، توجه به فندک‌های زیپو است که ژاپنی‌ها از مدت‌ها قبل نسبت به اِعمال ارزش‌افزوده به این فندک آمریکایی از طریق طراحی و اجرای دستیِ آن بر روی فندک‌های زیپو اقدام کرده‌اند.

sarome 3

نخستین فندک‌های سارومه ۱۹۵۰ میلادی

هم‌چنین نفْس عملِ زیباتر نمودنِ فندکی همچون زیپو توسط ژاپنی‌ها؛ دلیل دیگری برای کیفیت بالای هنر صنعت‌گران ژاپنی است. طراحی‌های متکی بر حکاکی دستی و مکانیکی در نزد فندک سازان ژاپنی و در فندک سارومه به اوج خود رسیده است.

امتیاز بِرند سارومه منحصر به شکل ظاهری آن نیست و از جنبه‌ی فنی نیز این فندک ویژگی‌های اختصاصی خود را داراست.

به‌عنوان‌مثال، سبْک و طرز روشن شدن فندک سارومه بسیار جذاب و مخصوص بوده و در برخی مدل‌های آن، سنگ فندک بر روی بدنه‌ی فندک کار گذاشته شده است که حالت بسیار جذاب و خاصی به این برند جهانی می‌بخشد.

برخی از نخستین فندک‌های سارومه و انواع آن را که مربوط به سال‌های ۱۹۵۰تا دهه‌ی هشتاد میلادی است را در تصاویر این مقاله مشاهده می‌فرمایید.

ابداعات بِرند سارومه در بدنه و طراحی فندک چشمگیر و مشهور است. نخستین بار این سازندگان فندک سارومه بودند که با استفاده از ورقه‌هایی ظریف‌تر و تکنیک ساخت بهتر باعث سبک‌تر شدن فندک در دهه‌ی پنجاه میلادی شدند. نخستین فندک گازی ژاپنی؛ فندک سارومه در سال ۱۹۵۵ بود و در سطح جهان در این مورد بعد از برند «رونسون» (Ronson) دومین تولیدکننده‌ی فندک گازی محسوب می‌شود.

از سال ۱۹۶۰، سارومه تولید فندک‌های نفتی خود را متوقف کرد و به تولید فندک‌های گازی پرداخت و در سطح جهان تبدیل به یک برند معتبر شد.

sarome 1

فندک سارومه الگانس دهه ی ۶۰ میلادی

در مراحل بعدی، شرکت سارومه به تولید فندک‌های الکترونیکی پرداخت و از سال ۱۹۷۴ فندک‌های دارای باتری را به بازار عرضه کرد و مشکل فندک‌های الکترونیکی که گاه نیاز به چند بار روشن کردن را داشتند؛  از میان برداشت.

پیشرفت‌های فنیِ مختلف فندک سارومه در طی دهه‌های بعدی نیز ادامه یافت و ازجمله در سال ۱۹۸۶ فندک سارومه توربو، نخستین فندکی بود که به‌نوعی سیستم کاتالیزور مجهز شده و ضد باد نیز بود و نوع سیستم ضد باد بودن آن؛ مختص سارومه و متفاوت با دیگر فندک‌های ضد باد به شمار می‌رفت.

فندک سارومه توربو یکی از موفق‌ترین فندک‌های برند سارومه در سطح جهانی بود و استقبال فوق‌العاده‌ای از آن به عمل آمد طوری که سیستم به‌کاررفته در این مدل از فندک سارومه؛  به‌طورکلی جزو سیستم‌های جاافتاده‌ی فندک در تمام جهان شد و مورد تقلید قرار گرفت.

sarome 2

فندک سارومه توربو ۱۹۸۶

از سال ۱۹۹۱، کمپانی سارومه بنا به شرایط جهانی‌شدنِ صنایع؛ در کشور چین و در ایالت «فوجین شنگ» (Fujian Sheng) کارخانه‌ی جدیدی بنا نهاد. هنوز هم مدیریت و نظارت بر این کارخانه توسط متخصصان ژاپنی صورت می‌گیرد و استانداردهای آن در سطح جهان مورد تأیید است طوری که بِرند سارومه یکی از نزدیک‌ترین رقبای فندک زیپو آمریکا به شمار می‌رود. امروزه فندک‌های سارومه‌ی تولیدشده در چین در خود بازار ژاپن به فروش می‌رسند و ساخت آن در چین به خاطر نیروی ارزان‌تر کار است و نه به بهای کم شدن کیفیت آن.

فندک سارومه با اعتقاد به تولید فندک متفاوت‌تر، پیشروتر و ظریف‌تر؛ همچنان به مسیری که از سال ۱۹۵۰ میلادی آغاز کرده است ادامه می‌دهد.

فندک‌های ژاپنی سارومه بسیار خوش‌دست و دارای طراحی و حکاکی با نقش‌های فوق‌العاده اصیل و مفهومی هستند. سنگ چخماق قابل تعویض، قابلیت شارژ، سوخت مستقیم بنزین یا گاز، از دیگر خصوصیات انواع فندک‌های سارومه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 شانس خود را امتحان کنید!

  • گردونه را بچرخان و شانس خود را امتحان کن
  • یک ایمیل در هر روز
  • تقلب نکنید
شانس خود را امتحان کنید
دیگر نشان نده
بعدا یادآوری کن
نه ممنون